Araç Satışında Binde 2 Harç Tartışması: Asıl Ayrım Yetki Belgesinde

Resmî Gazete’de yayımlanan düzenleme ile araç satışlarında binde 2 harç dönemi başlarken, gazeteci Emre Özpeynirci yeni sistemde asıl ayrımın “'vatandaş-galerici' değil, 'yetki belgesi olan ve olmayanlar' arasında yapıldığını vurguladı.

19.12.2025 16:59
Araç Satışında Binde 2 Harç Tartışması: Asıl Ayrım Yetki Belgesinde
Araç Satışında Binde 2 Harç Tartışması

1 Ocak itibarıyla araç satış ve tescil işlemlerinde uygulanacak yeni harç düzenlemesi kamuoyunda geniş yankı uyandırdı. 19 Aralık 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan kanunla birlikte, motorlu taşıtların satış ve devir işlemlerinde binde 2 oranında harç alınması kararlaştırıldı. Uygulamada alt sınır 1.000 TL olarak belirlendi ve düzenleme sıfır ya da ikinci el ayrımı olmaksızın geçerli olacak.

Yeni sistemle ilgili ilk değerlendirmelerde harcın yalnızca vatandaşlar arası satışları kapsadığı, galericilerin ise muaf tutulduğu yönünde yorumlar öne çıktı. Gazeteci Emre Özpeynirci’nin X sosyal medya hesabından yaptığı ilk paylaşımda, “vatandaşa var, galericiye yok” vurgusu dikkat çekti.

Ancak Özpeynirci, birkaç saat sonra yaptığı ikinci paylaşımda tartışmaya netlik kazandırarak, meselenin “vatandaş-galerici” ayrımı olmadığını belirtti. Özpeynirci’ye göre asıl ayrım, yetki belgesi bulunanlar ile bulunmayanlar arasında yapılıyor.

Paylaşıma göre, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yetki belgesi sahibi olan tüm satış yapanlar harçtan muaf tutuluyor. Bu kapsama yalnızca galericiler değil, yetki belgesine sahip ticari işletmeler de dahil ediliyor. Buna karşılık, yetki belgesi bulunmayan kişi ve kurumlar, satış işlemlerinde binde 2 oranındaki harcı ödemek zorunda kalıyor.

Özpeynirci’nin verdiği örnekler, düzenlemenin kapsamını daha da netleştiriyor:

  • Yetki belgesi olmayan bireysel satıcı harç ödüyor

  • Yetki belgesi olmayan anonim ya da limited şirket harç ödüyor

  • Çok sayıda araç alan filo firmaları dahi yetki belgesi yoksa harca tabi oluyor

  • Yetki belgeli işletmelere yapılan satışlarda ise harç alınmıyor

Bu yönüyle yeni düzenleme, yükün yalnızca “sade vatandaş” üzerinde değil, yetki belgesi olmayan herkesin üzerinde toplandığı bir yapı oluşturuyor. Özpeynirci, düzenlemenin ilk taslak halinde bu şekilde olmadığını, süreç içinde yetki belgesiyle satış yapanlar lehine değişiklik yapıldığını öne sürerek, “mesele vergi değil, oyun alanının kimlere açıldığı” değerlendirmesinde bulundu.

Yeni harç uygulamasının, ikinci el araç piyasasında rekabet dengelerini nasıl etkileyeceği ve yetki belgesi olmayan işletmeler üzerindeki etkisi, önümüzdeki dönemde yakından takip edilecek.